Er zijn heel doeltreffende manieren om jezelf ongelukkig te maken. Door je van deze bewust te zijn, en je erin te oefenen alternatieve denk- en gedragspatronen te formuleren (op de lege regels), kun je een grote bijdrage leveren aan je eigen geluk!

De top-10 van deze manieren is:

1- Vergelijk jezelf met anderen. Als je het geluk of de voorspoed van anderen als graadmeter ziet van de beoordeling van die van jezelf, zul je steeds het gevoel hebben dat je tekort komt.

2- Verlies jezelf in getob over het verleden. Als je blijft mijmeren over hoe je leven anders had moeten lopen, ervaar je de hier-en-nu momenten maar half, en blijf je ontevreden.

3- Geef anderen de schuld van de kwaliteit van je leven. Dit is een ideale manier om niet zelf de verantwoordelijkheid over je welzijn op je te nemen. Jou treft geen blaam; je bent immers een slachtoffer. 

4- Heb schuldgevoelens. Onproductieve en zelfondermijnende gewoonte; ze zorgen voor onnodige ballast. Een goede manier om jezelf niet toe te staan van jezelf te houden.

5- Richt je op de negatieve kant van het leven. Klaag over alle dingen die niet zo gaan als dat jij zou willen. Zo heb je altijd wel een reden om niet aan jezelf of jouw kijk op het leven te hoeven werken.

6- Maak catastrofale voorspellingen over de toekomst. Overschat de kansen van alle rampspoed die jou kan treffen. Het verlamt je zodat je weinig hoeft te ondernemen, en daarmee ook niet kan falen.

7- Maak jezelf afhankelijk van de goedkeuring van anderen. Leg de macht over jouw zelfvertrouwen en zelfrespect in andermans handen. Dit is een schijn-veilige manier om op ‘safe’ te spelen.

8- Geloof de ‘influisteringen’ van anderen klakkeloos. ‘Adopteer’ kritiekloos andermans ideeën alsof het de jouwe zijn. Handig voor als je niet zelf over lastige of pijnlijke onderwerpen wilt nadenken.

9- Wind je regelmatig op over de oneerlijkheid van het leven of van anderen. Vind dat je daartoe het recht hebt, omdat jij veel beter weet hoe de dingen moeten lopen. Het kan een alibi zijn om woede-uitbarstingen te hebben en je ongelukkig te voelen.

10- Plak ‘etiketten’ op jezelf. Noem jezelf ‘dom’, ‘dik’, ‘oud’, ‘onhandig’, ‘zenuwachtig’, ‘kritisch’, enz. en houd dat zo. Je hoeft jezelf niet te ontwikkelen of te bekwamen in iets.

Bron Praktijk META

 

Neem contact op voor een gratis kennismakingsgesprek met Praktijk META: Tel: 0499-851196 of stuur ons een email info@praktijkmeta.nl

Vond je dit een interessant artikel? Like onze Facebookpagina en ontvang automatisch nieuwe blogposts