Ik voel me rot…

Fluctuaties in hoe je je voelt zijn normaal, al kunnen ze bij de één heftiger zijn dan bij de ander. Vaak worden deze schommelingen in je stemming echter versterkt door je opvattingen erover! Als je namelijk de neiging hebt jezelf te pathologiseren (als ziek of abnormaal te bestempelen), kun je je door die zelfetikettering nog vervelender voelen, waardoor er een vicieuze cirkel op gang gebracht wordt. De waarheid is dat het je rot voelen meer oorzaken kan hebben dan je psyche alleen. 

Voordat je je stemming dus wijt aan een ‘zieke’ psyche, kun je nagaan of bv één van de volgende factoren hierin een rol kan spelen:

  • Heb je voldoende nachtrust gehad? Voldoende slaap is zeer belangrijk om psychisch in evenwicht te kunnen blijven. Ga eens vroeg naar bed. Blijf je te lang in bed liggen? Vaak worden mensen juist apathisch en traag van een te lange nachtrust. Sta dus op tijd op.
  • Heb je iets gegeten/gedronken waar je niet goed tegen kunt (bv intolerantie)? Veel mensen hebben intoleranties terwijl ze zich hiervan niet bewust zijn. Sluit deze uit.
  • Heeft een herinnering of automatische gedachte een heleboel herinneringen/gedachten op gang gebracht? Elk ‘rotmoment’ kun je als leermoment beschouwen. Oefen je in meta-denken.
  • Heb je voldoende lichamelijke oefening gehad? Conditie is onontbeerlijk om je lichamelijk en psychisch goed te blijven voelen.
  • Manipuleren mensen in je directe omgeving jou? Oefen je in sociale weerbaarheid en zie de relatie met jezelf als de basis voor alle andere relaties.
  • Heb je last van je strenge Innerlijke Ouder? Doorzie de relativiteit van deze deelpersoonlijkheid en stop ermee zijn ‘moetens’ te geloven.

  • Ben je bijna ongesteld? Een hormonen’-drop’ kan veel impact hebben op je emotionele toestand.
  • Heb je te weinig frisse lucht en zonlicht gehad? Ga dagelijks naar buiten.
  • Heb je genoeg tijd genomen voor ontspannende activiteiten? Ga na of het tijd wordt om je ‘accu’ op te laden.
  • Heb je genoeg uitdaging en stimulans in je leven? Breng veranderingen in je leven aan en loop niet weg voor risico’s.
  • Heb je een goed ondersteunend sociaal netwerk? Gebruik bv nieuwe media zoals internetsites om leuke mensen te ontmoeten.
  • Kun je een virus of een bacterie hebben opgelopen? Een afweersysteem dat onder druk staat vergt veel (psychische) energie.

  • Heb je toxines in je lichaam, bv door een Candida-infecie en/of parasieten? Onderschat de kans hierop niet en zorg ervoor dat je deze factor kunt uitsluiten.
  • Ben je je ervan bewust geworden dat je een draai aan je leven wilt geven? Onvrede kan de stimulans zijn om daadwerkelijk iets in je leven ten positieve te veranderen.
  • Komt het verdriet uit je kinderjaren naar de oppervlakte (heling)? Zie dit als een positief teken en schrijf het van je af.
  • ‘Zit er poep aan je schoen’ Soms gebeuren er dingen die gewoon rot zijn, en je rot voelen is dan ook OK en een deel van het mens-zijn.
  • Ben je chronisch en onbewust aan het hyperventileren? Let op een diepe buikademhaling om voldoende zuurstof te kunnen krijgen.
  • Heb je voedingstekorten? Bepaalde vitaminen- en mineralen tekorten spelen een rol bij je stemming. Informeer hiernaar.

Bron Praktijk Meta

Neem contact op voor een gratis kennismakingsgesprek met Praktijk META: Tel: 0499-851196 of stuur ons een email info@praktijkmeta.nl

Vond je dit een interessant artikel? Like onze Facebookpagina en ontvang automatisch nieuwe blogposts