Steeds meer professionals komen erachter dat depressieve gevoelens in verband kunnen staan met verkeerde voedingsgewoonten, waardoor er voedseltekorten kunnen optreden. De tekorten aan voedingsstoffen die tegenwoordig het meest gelieerd worden aan het ontstaan of in stand houden van depressieve gevoelens zijn:

  • Vitamine B12 (bevindt zich in vlees, eieren, vis en melk)
  • Vitamine B6  (bevindt zich in volkoren graanproducten, zonnebloempitten, kool, melkproducten)
  • Vitamine B9 (bevindt zich in groene bladgroenten)
  • Vitamine B11 (foliumzuur bevindt zich in groene bladgroenten, peulvruchten, noten en vlees)
  • Vitamine D (vette vis, dierlijke producten, wordt aangemaakt o.i.v. de zon)
  • Omega 3-vetzuren (tonijn, zalm)

Uit onderzoek is gebleken dat ook voor mensen met een zware depressie het ophogen van deze voedingsstoffen zinvol is. Reguliere medicatie slaat in dat geval ook beter aan. Vitamine B en C (bevindt zich in groene bladgroenten, broccoli, bloemkool, spruitjes, citrusfruit, kiwi, bessen en aardappels) ondersteunen daarnaast de bijnieren in tijden van stress.

Hormonen kunnen m.b.t. je voeding ook een rol spelen:

Een tekort aan dopamine zorgt ervoor dat mensen zin krijgen in cafeine, alcohol of nicotine. Deze zorgen voor een korte piek in de dopamine-aanmaak, maar de drang ernaar wordt vervolgens alleen maar groter. Daarom is het van belang dat het dopaminepeil constant blijft. Voor de aanmaak van dopamine zijn vitamine B6 en magnesium essentieel.

Serotonine is een multifunctioneel hormoon; het staat ook wel bekend als het ‘feel good’-hormoon, omdat het naast een positief gevoel ook voor een verbetering van het geheugen en voor een goede werking van de darmen en de bloeddruk zorgt. Tegen de avond wordt serotonine omgezet in melatonine; een hormoon dat je slaapritme reguleert.

De aanmaak van serotonine wordt gestuurd door het eiwit tryptofaan. Dit zit onder andere in banaan, pompoenpiten, peulvruchten,kip, kwark en kaas. Voor een ideale opname zijn ook voldoende B-vitamines, vitamine C, ijzer, zink en magnesium nodig.

Een gebrek aan serotonine kan zorgen voor een grote behoefte aan zoet, maar ook voor hoofdpijn, eetbuien en een trage stoelgang, evenals depressieve gevoelens.

Minimaliseer de volgende producten:

-Witte suiker: traagheid en vermoeidheid kunnen hiervan het gevolg zijn, evenals bloedsuikerschommelingen, waar je weer depressieve gevoelens van kunt krijgen.

-Bewerkte en kant-en-klare voedingsmiddelen: deze producten voegen weinig tot niets toe aan je gezondheid, en beroven je van belangrijke mineralen.

-Alcohol: door de vitaminetekorten die hierdoor kunnen ontstaan, kan niet alleen  je lever overbelast raken, maar kan ook je slaap/waakpatroon verstoord raken. Let dus ook op gezonde voeding als je je beter wilt voelen!

Bron Praktijk META

Neem contact op voor een gratis kennismakingsgesprek met Praktijk META: Tel: 0499-851196 of stuur ons een email info@praktijkmeta.nl

Vond je dit een interessant artikel? Like onze Facebookpagina en ontvang automatisch nieuwe blogposts